Manuele lymfedrainage / Oedeemtherapie

Wat is lymfoedeem?

Lymfoedeem is een chronische aandoening waarbij sprake is van een abnormale ophoping van lymfevocht in een lichaamsdeel. Het ontstaat als de lymfevaten niet in staat zijn om dit vocht af te voeren vanwege een beschadiging of afwezigheid van lymfevaten, een slechte functie van het lymfsysteem en/of een te grote productie van lymfevocht.

Wat zijn de verschijnselen?

De klachten van lymfoedeem zijn onder andere:

• zwelling,
  • vermoeid of zwaar gevoel,
  • pijn,
  • tintelingen,
  • beperkingen in de beweging,
  • huidafwijkingen en een verhoogde kans op infecties (wondroos),
  • beperkingen in het dagelijks functioneren (vooral bij ernstige gevallen van lymfoedeem).

Hoe ontstaat lymfoedeem?

In principe kan lymfoedeem ontstaan door elke invloed die het evenwicht verstoort tussen productie en afvoer van lymfevocht. Factoren die zorgen voor de aanmaak van extra veel lymfevocht zijn bijvoorbeeld zware lichamelijke inspanning, invloeden van buitenaf (zoals warm weer) of een infectie. In dat geval wordt het nog moeilijker om lymfevocht af te voeren.

Er bestaan twee soorten lymfoedeem:

Primair lymfoedeem

Dit is aangeboren lymfoedeem. Vanaf de geboorte zijn er dan minder lymfevaten aanwezig of deze functioneren minder goed dan normaal, waardoor een zwelling kan ontstaan.

Secundair lymfoedeem

Secundair lymfoedeem ontstaat door een beschadiging van de lymfevaten of lymfeklieren.

Aan de armen bijvoorbeeld na verwijdering van okselklieren bij borstkanker of een melanoom (kwaadaardige moedervlek).

Aan de benen kan het ontstaan na een operatie waarbij de lymfeklieren in de lies of buik zijn verwijderd, of na bestraling in die delen van het lichaam.

Andere oorzaken zijn: trombose, reumatisch oedeem, lipoedeem, oedeem t.g.v. medicatie, een ongeval of grote operatie.

Wat is oedeemfysiotherapie?

Oedeemfysiotherapie bestaat uit verschillende behandelvormen zoals; manuele lymfdrainage, oefentherapie, ademhalingsoefeningen, lymfetaping, compressietherapie in de vorm van bandageren/zwachtelen en later een therapeutisch elastische kous, adviezen m.b.t. huidverzorging en leefregels.

In de eerste therapiefase ligt het accent op het verminderen van het oedeem en aanleren van oefeningen en huidverzorging. Het is belangrijk dat u zelf de regie over uw aandoening kunt krijgen en houden.

In de tweede fase is de invloed van de therapeut klein of zelfs afwezig en kunt u zelf het lymfoedeem goed onder controle houden. Er vindt dan regelmatig een controle plaats om u te begeleiden.

Manuele lymfedrainage

Manuele lymfedrainage is een specifieke massagetechniek die gericht is op verhoging van de transportcapaciteit van het lymfestelsel. Door gebruik te maken van bepaalde handgrepen kan het vocht verplaatst worden naar gebieden in het lichaam waar het lymfesysteem nog intact is zodat het daar vandaan in de circulatie kan worden opgenomen.

Compressietherapie

Door middel van het aanleggen van bandages wordt van buiten af een continue druk aangebracht die het uittreden van vocht tegengaat en de afvoer van lymfe ondersteunt. De bandages worden aangelegd als er nog geen stabiele situatie in de waterhuishouding is bereikt. Wanneer de omvang van de arm of het been stabiel is, kan een therapeutische elastische kous worden aangemeten.

Oefentherapie en fysiotherapie

Oefentherapie is erop gericht om alle spieren te blijven gebruiken. Een belangrijk component van de afvoer is de "spierpomp". Het aanspannen van de spieren stimuleert het lymfetransport. Naast oefentherapie wordt er vaak gebruik gemaakt van conditie verbetering en spierversterking . Indien nodig kunt u een beweegprogramma volgen om overgewicht kwijt te raken Als oefentherapie niet voldoende bewegingsvrijheid geeft, kan gerichte fysiotherapie helpen om uw bewegingsmogelijkheden te verbeteren.

JSN Gruve template designed by JoomlaShine.com